Venäjä on sotinut Ukrainassa yli sata päivää

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.06.2022

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa on jatkunut jo 104 päivää. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta. Kukaan ei tiedä, kuinka kauan sota jatkuu.

Sodassa on kuollut kymmeniä tuhansia sotilaita ja siviilejä. Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n mukaan ainakin kuusi miljoonaa ukrainalaista on paennut Ukrainasta sen jälkeen, kun sota syttyi.

Venäjä hyökkää rajusti etenkin Itä-Ukrainassa. Muualla Ukrainassa Venäjän joukot eivät etene. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi kertoo, että kovimpia taisteluita käydään tuhat kilometriä pitkällä rajalinjalla idässä.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi tapasi viime viikonloppuna ukrainalaisjoukkoja maan itäosassa Sjevjerodonetskissa lähellä sodan eturintamaa. Volodymyr Zelenskyi on kuvassa oikealla.

Venäjä haluaa vallata Donetskin alueen kokonaan

Venäjän yksi tavoite on ehkä se, että se hallitsee koko Donetskin maakuntaa Itä-Ukrainassa.

Venäjä ampui ohjuksia viime sunnuntaina myös Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Venäjä on viimeksi pommittanut Kiovaa huhtikuussa. Venäjän mukaan se tuhosi ohjuksilla esimerkiksi panssarivaunuja, joita muut maat ovat lähettäneet Ukrainan avuksi. Ukrainan mukaan ohjukset tuhosivat Kiovassa junarataa.

Joseph Borrell kertoi tiistaina, että Venäjä on iskenyt Mykolajivin kaupungin suureen  viljavarastoon. Kyseessä on Ukrainan toiseksi suurin viljavarasto. Viljavaraston tuho vaikuttaa siihen, että ruokapula maailmalla pahenee. Joseph Borrell on Euroopan unionin korkeimpia johtajia. Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Charles Michel syyttää Venäjää siitä, että se on aiheuttanut  maailmanlaajuisen ruokakriisin.

Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin mukaan venäläisjoukot hallitsevat 20 prosenttia Ukrainan pinta-alasta. Viidennes Ukrainan pinta-alasta on siis venäläisjoukkojen hallinnassa.

Venäjä on tehnyt paljon sotarikoksia Ukrainassa

Britannian yleisradioyhtiö BBC kertoo, että Ukrainassa on raportoitu yli 15 000 sotarikosta. Ukrainan viranomaiset ovat tunnistaneet yli 600 venäläistä sotilasta, jotka ovat syyllistyneet sotarikoksiin. Sotarikoksiin ovat syyllistyneet myös venäläiset poliitikot.

Venäjä kiistää tiedot siitä, että sen joukot ovat tehneet sotarikoksia Ukrainassa. Venäjän mukaan se ei ole tehnyt sotarikoksia Ukrainassa.

Vanha nainen siivosi pihaansa kissa olkapäällään Itä-Ukrainan Donetskin alueella Družkivkan kaupungissa 5. kesäkuuta. Pihamaalle oli lentänyt venäläinen ohjus.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)