Venäjä iskee ohjuksilla Ukrainaan

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.11.2022

Venäjä on ampunut tällä viikolla ohjuksia eri puolille Ukrainaa. Venäjä on tulittanut erityisesti Ukrainan kaupunkeja. Ukrainan sähkölaitokset ja sähkölinjat ovat tuhoutuneet.

Venäjä on ampunut tällä viikolla paljon ohjuksia eri puolille Ukrainaa. Venäjän ohjukset ja raketit ovat tuhonneet suuren osan Ukrainan sähköverkosta. Venäjän iskut aiheuttivat sähkökatkoja myös Ukrainan naapurimaassa Moldovassa.

Keskiviikkona ihmiset olivat ilman vettä ja sähköä Kiovassa ja kymmenessä muussa Ukrainan suurimmassa kaupungissa. Ukrainalaiset aloittivat korjaustyöt heti iskujen jälkeen. Kiovassa juomavettä tuli jälleen torstaina. Korjaustyöt ovat kuitenkin vaikeita, koska Venäjä tuhoaa korjatut kohteet heti uudelleen. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi pyytää, että ukrainalaiset säästävät sähköä.

Venäjä yrittää tehdä iskuilla ukrainalaisten elämästä mahdollisimman vaikeaa. Ukrainaan tulee pian talvi. Ihmisten elämä on erittäin vaikeaa pakkasella, jos ei ole lämmitystä eikä vettä.

Venäjän iskut ovat ihmisoikeusrikos

EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen vieraili torstaina Suomessa. Von der Leyn sanoo, että Venäjän iskut ovat ihmisoikeusrikos. Von der Leyen sanoo myös, että Euroopan unioni jatkaa tukea Ukrainalle.

Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki vieraili Suomessa viime sunnuntaina. Mateusz Morawiecki sanoi Suomessa, että Venäjän jäädytetyt rahat pitäisi antaa Ukrainalle. Euroopan unioni on jäädyttänyt ainakin 23 miljardin euron arvosta Venäjän varoja. Koska varat on jäädytetty, Venäjä ei voi käyttää niitä. Suomen pääministeri Sanna Marin sanoi, että EU:n pitää löytää ratkaisu, jolla varat voidaan antaa Ukrainalle.

Euroopan unioni valmistelee uutta pakotepakettia Venäjää vastaan. Uusi pakotepaketti on jo yheksäs. Uudet pakotteet koskevat Venäjän öljynvientiä. Venäläiselle öljylle aiotaan laittaa hintakatto. Tämä vaikeuttaa Venäjän sotaa Ukrainassa.

Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi ja Britannian pääministeri Rishi Sunak kävivät Kiovan keskustorilla, jossa esitellään tuhoutuneita venäläisiä panssarivaunuja. Venäjä teki samaan aikaan iskuja Kiovaan. Kuva otettiin 19. marraskuuta.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)