Venäjä jäädytti Suomen edustustojen tilit

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 19.05.2023

Venäjän keskuspankki on jäädyttänyt Suomen edustustojen pankkitilit Venäjällä. Suomen ulkoministeriö kertoi asiasta keskiviikkona.

Venäjä on jäädyttänyt Suomen edustustojen pankkitilit Moskovassa ja Pietarissa. Suomen edustustot evät voi enää käyttää tilejä esimerkiksi laskujen maksamiseen.

Suomella on suurlähetystö Moskovassa ja pääkonsulaatti Pietarissa. Suomella oli aiemmin edustustot myös Murmanskissa ja Petroskoissa. Nämä toimipisteet on kuitenkin nyt suljettu.

Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto sanoi keskiviikkona, että tilanne on vakava. Haaviston mukaan Venäjän toimet ovat kiusantekoa Suomelle.

Venäjän ulkoministeriön tiedottaja Marija Zaharova sanoo, että Venäjän toimet ovat vastaus Suomelle. Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov kertoo Helsingin Sanomille, että Venäjä vastaa Suomen toimintaan.

Pekka Haavisto sanoo, että Venäjän toimet liittyvät ehkä siihen, että Suomi on tukenut Ukrainaa. Suomi on myös vaatinut yhdessä muiden Euroopan unionin eli EU-maiden kanssa, että Venäjä lopettaa sodan Ukrainassa.

Suomi on ollut asiasta yhteydessä Venäjän viranomaisiin. Edustustot pystyvät toimimaan toistaiseksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)