Venäjä hyökkää seuraavaksi Itä-Ukrainaan

Teksti: Teksti: Markku Juusola, lähde: STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.04.2022

Venäjän armeija on vetäytynyt Ukrainan pääkaupungin Kiovan läheltä. Venäjä aikoo hyökätä pian Itä-Ukrainassa.

Kiovan lähellä on paljastunut paljon tuhoja sen jälkeen, kun Venäjän armeija on vetäytynyt alueelta. Kaupungit ja kylät ovat raunioina. Taloja on poltettu. Asukkaiden omaisuutta on ryöstetty.

Ukrainan viranomaiset sanovat, että Kiovan lähistöltä on löytynyt jo yli 1 200 ruumista. Venäjän sotilaat ovat tappaneet heidät. Monista kaupungeista on löytynyt joukkohautoja.

Venäjä hyökkää pian uudelleen

Venäjä on koonnut joukkoja Itä-Ukrainaan. Siellä taistelut kiihtyvät pian. Monet asiantuntijat ennustavat, että Venäjä yrittää valloittaa Luhanskin ja Donetskin alueet Itä-Ukrainassa. Venäjä hyökkäsi noille alueille jo vuonna 2014. Silloin se ei vallannut alueita kokonaan.

Venäjällä vietetään voitonpäivää 9. toukokuuta. Toinen maailmansota päättyi tuona päivänä vuonna 1945. Venäjällä se on tärkeä juhlapäivä. Venäjän johto luultavasti haluaa, että silloin Venäjä voi juhlia myös voittoa Ukrainassa.

Ukraina valmistautuu nyt Venäjän hyökkäykseen Itä-Ukrainassa. Ukraina toivoo länsimailta lisää aseapua.

Taistelu Mariupolin kaupungista jatkuu yhä. Kaupunki on raunioina. Kaupungin puolustajia on enää vähän jäljellä. Myös ammuksia, ruokaa ja vettä on vähän. Venäläiset valtaavat Mariupolin pian.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)