Venäjä hyökkää Itä-Ukrainassa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.04.2022

Ukrainan sodan uusi vaihe on alkanut. Venäjä on keskittänyt joukkojaan Itä-Ukrainaan.

Ukrainan presidentti Volodomyr Zelenskyi sanoo, että Venäjä on aloittanut suuren hyökkäyksen Itä-Ukrainassa. Hyökkäys alkoi maanantaina. Osa Itä-Ukrainasta on jo nyt Venäjän hallussa. Venäjä haluaa valloittaa Donbasin alueen kokonaan.

Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Ukraina aikoo taistella Itä-Ukrainassa kaikin voimin Venäjää vastaan.

– Venäjä on tuonut paljon joukkoja Donbasin alueelle. Joukkojen määrällä ei kuitenkaan ole merkitystä. Me taistelemme. Emme anna osia Ukrainasta venäläisille, presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi maanantaina.

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov sanoo, että sodan uusi vaihe on tärkeä. Itä-Ukrainan valloittaminen kuuluu Venäjän suunnitelmaan.

Ulkomaiset sotilastarkkailijat ovat odottaneet Venäjän suurta hyökkäystä jo jonkin aikaa. Ukrainan armeijan mukaan Venäjä yrittää saada hallintaansa Donetskin ja Luhanskin alueet. Venäjä hyökkää myös Harkovassa.

Ukrainalainen sotilas Luhanskin alueella. Venäläiset joukot ovat siirtyneet kohti Kramatorskin kaupunkia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)