Ukrainan presidentti Volodomyr Zelenskyi sanoo, että Venäjä on aloittanut suuren hyökkäyksen Itä-Ukrainassa. Hyökkäys alkoi maanantaina. Osa Itä-Ukrainasta on jo nyt Venäjän hallussa. Venäjä haluaa valloittaa Donbasin alueen kokonaan.
Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Ukraina aikoo taistella Itä-Ukrainassa kaikin voimin Venäjää vastaan.
– Venäjä on tuonut paljon joukkoja Donbasin alueelle. Joukkojen määrällä ei kuitenkaan ole merkitystä. Me taistelemme. Emme anna osia Ukrainasta venäläisille, presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoi maanantaina.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov sanoo, että sodan uusi vaihe on tärkeä. Itä-Ukrainan valloittaminen kuuluu Venäjän suunnitelmaan.
Ulkomaiset sotilastarkkailijat ovat odottaneet Venäjän suurta hyökkäystä jo jonkin aikaa. Ukrainan armeijan mukaan Venäjä yrittää saada hallintaansa Donetskin ja Luhanskin alueet. Venäjä hyökkää myös Harkovassa.

