Varoufákis aikoo pelastaa EU:n

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.02.2016

Kreikan entinen valtiovarainministeri Giánis Varoufákis perustaa kansanliikkeen, joka haluaa pelastaa EU:n.

– Jos EU ei muutu demokraattisemmaksi, unioni hajoaa, sanoi Varoufákis Saksan pääkaupungissa Berliinissä viime viikolla.

Varoufákis sanoo, että itsenäisten valtioiden pitää hallita Eurooppaa. Valtaa ei saa antaa kansainväliselle pääomalle, byrokraateille tai lobbaajille. Uuden liikkeen nimi on Demokratia Euroopassa

– Liike 25. Nimi tarkoittaa, että EU:n pitää olla demokraattisempi vuonna 2025. Kansalaisilla pitää olla sananvaltaa. Varoufákis ei vielä tiedä, kuinka tavoite saavutetaan.

– Tavoitteemme on radikaali mutta realistinen. Myös Euroopan unionin idea oli radikaali, kun EU syntyi.

– On mahdollista, että emme onnistu. Mutta tämä työ on tehtävä, hän sanoo.

Lähteet HBL, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)