Valta vaihtuu Saksassa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.09.2021

Sosiaalidemokraatit voittivat Saksan parlamenttivaalit. Kristillisdemokraatit (CDU) kärsivät ison tappion. Vihreät nosti kannatustaan eniten.

Saksassa pidettiin viikonvaihteessa parlamenttivaalit. Sosiaalidemokraatit eli SPD voitti vain niukasti. SPD sai äänistä 25,7 prosenttia. CDU sai 24,1 prosenttia äänistä.

Näin päättyi CDU:n pitkä valtakausi Saksassa. Samalla päättyi Angela Merkelin pitkä kausi Saksan liittokanslerina ja CDU:n johtajana. Liittokansleri tarkoittaa samaa virkaa kuin muissa maissa pääministerin virka.

Olaf Scholz on SPD:n puheenjohtaja. Hänestä tulee todennäköisesti seuraava liittokansleri. Hallituksen muodostaminen on kuitenkin vaikeaa. Scholz sanoi, että hänen mielestään CDU ei kuulu hallitukseen. CDU:n tappio oli todella iso. Neljä vuotta sitten se sai yli 30 prosenttia äänistä.

Saksan vihreät nosti kannatustaan eniten. Vihreät on nyt Saksan kolmanneksi suurin puolue. SPD:n Scholz neuvottelee todennäköisesti hallituksesta juuri vihreiden kanssa. Kolmantena mukaan saattaa lähteä liberaalipuolue FDP.

Lähde: STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)