Saksassa pidettiin viikonvaihteessa parlamenttivaalit. Sosiaalidemokraatit eli SPD voitti vain niukasti. SPD sai äänistä 25,7 prosenttia. CDU sai 24,1 prosenttia äänistä.
Näin päättyi CDU:n pitkä valtakausi Saksassa. Samalla päättyi Angela Merkelin pitkä kausi Saksan liittokanslerina ja CDU:n johtajana. Liittokansleri tarkoittaa samaa virkaa kuin muissa maissa pääministerin virka.
Olaf Scholz on SPD:n puheenjohtaja. Hänestä tulee todennäköisesti seuraava liittokansleri. Hallituksen muodostaminen on kuitenkin vaikeaa. Scholz sanoi, että hänen mielestään CDU ei kuulu hallitukseen. CDU:n tappio oli todella iso. Neljä vuotta sitten se sai yli 30 prosenttia äänistä.
Saksan vihreät nosti kannatustaan eniten. Vihreät on nyt Saksan kolmanneksi suurin puolue. SPD:n Scholz neuvottelee todennäköisesti hallituksesta juuri vihreiden kanssa. Kolmantena mukaan saattaa lähteä liberaalipuolue FDP.
Lähde: STT
