Syyrian sisällissota on jatkunut kolme vuotta. Melkein koko sodan ajan on puhuttu al-Assadin väistymisestä.
Syyrian sisällissota on suuri inhimillinen katastrofi. YK:n pakolaisjärjestön mukaan sodan takia pakolaiseksi on lähtenyt jo yli kaksi ja puoli miljoonaa syyrialaista. Syyriassa pakolaisia on ainakin 3,5 miljoonaa. Sisällissodassa on kuollut yli 150 000 ihmistä.
Al-Assadin valtaa vastustetaan laajasti Syyriassa. Hänelle ei kuitenkaan ole löytynyt vahvaa vastavoimaa. Syitä tähän on monia. Syyrian oppositio on heikko ja hajanainen. Se on myös muuttunut koko ajan hajanaisemmiksi aseellisiksi joukoiksi. Al-Assadin lähipiiri puolestaan on pysynyt melko yhtenäisenä. Al-Assad ja Syyrian hallitus on myös saanut koko sisällissodan ajan tukea Venäjältä ja Iranilta.
Länsimaat suhtautuvat al-Assadiin kielteisesti ja ovat tuominneet vaalit epädemokraattisina. Yhdysvallat ja Euroopan maat ovat kuitenkin pysytelleet erossa Syyrian sodasta, vaikka Syyriassa on käytetty jopa maailman- laajuisesti tuomittuja kemiallisia aseita.
Al-Assad valittiin nyt presidentiksi viideksi vuodeksi eteenpäin. Mitä Syyriassa tapahtuu lähitulevaisuudessa? Sitä ei tiedä kukaan.