Väestö kasvaa maapallolla

Teksti: Maria Österlund, lähteet DN, HS, Unric.org
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.12.2022

Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n mukaan maailmassa on nyt yli kahdeksan miljardia ihmistä.

Eri maat laskevat ihmisten määrän kuitenkin hieman eri tavoilla. Varmaa on se, että maapallolla ei ole koskaan ennen elänyt näin paljon ihmisiä.

Elinikä on noussut

Ihmisten määrä on kasvanut esimerkiksi siksi, että ihmisten elinikä on pidentynyt. Ihmisten keskimääräinen elinikä on noin 73 vuotta. Joissakin maissa eletään kuitenkin pidempään kuin toisissa.

YK:n pääsihteeri António Guterres sanoo, että moni asia maailmassa on parantunut.

Nykyään ruoka, terveydenhoito ja hygienia ovat parempia kuin ennen.

Ihmisten suuri määrä aiheuttaa kuitenkin myös ongelmia. Ruokaan, vaatteisiin ja asumiseen kuluu paljon luonnonvaroja.

Intian väestö kasvaa

Yksi ongelma on se, että ihmiset jakautuvat maapallolle hyvin epätasaisesti. Joissakin maissa on todella paljon ihmisiä, kun toisissa maissa ihmisten määrä vähenee.

Tällä hetkellä eniten ihmisiä on Kiinassa. Jo ensi vuonna eniten ihmisiä on Intiassa. Intiassa elää nyt jo yli 1,4 miljardia ihmistä.

Ihmisten määrä kasvaa eniten Afrikassa ja Aasiassa. Lapsia syntyy eniten Nigeriassa, Tansaniassa, Kongossa, Egyptissä, Etiopiassa, Pakistanissa, Intiassa ja Filippiineillä.

Ihmisten määrä vähenee Latviassa, Liettuassa, Bulgariassa ja Serbiassa. Näissä maissa ei synny kovin paljon lapsia, ja monet asukkaat muuttavat muihin maihin.

Ihmisten määrä maapallolla kasvaa edelleen, mutta hitaammin kuin ennen. Ihmisten määrä kasvaa vuoteen 2100 asti. Sen jälkeen ihmisten määrä alkaa vähentyä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)