Vaarallisia lentoja Itämerellä

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.04.2016

Itämeren taivaalla on sattunut useita vaaratilanteita viime päivinä. Venäjän sotilaskoneet ovat lentäneet hyvin lähelle amerikkalaisia laivoja ja lentokoneita.

Viime viikolla venäläiset rynnäkkökoneet lensivät vain yhdeksän metrin korkeudella amerikkalaisen hävittäjäaluksen yli. Amerikkalainen Donald Cook -alus oli lähellä Puolan rannikkoa. Venäläiset sotilaskoneet lensivät parikymmnetä kertaa Donald Cookin yli.

Amerikkalaiset arvelivat, että venäläiset harjoittelivat hyökkäyksiä. Venäjän mukaan koneet tekivät testilentoja ja noudattivat turvamääräyksiä.

Viime viikon lopulla venäläinen sotilaskone ohitti amerikkalaisen sotilaskoneen vain 15 metrin päästä. Amerikkalaisten mukaan tapaus aiheutti vaaran molempien koneiden miehistöille.

– Kyse on Venäjän uhittelusta, sanoo kansainvälisen politiikan tutkija Hiski Haukkala STT:n haastattelusta. Ukrainan kriisi on kiristänyt Venäjän ja lännen välejä. Haukkala arvelee kuitenkin, että hävittäjien lennoista ei synny isompaa konfliktia.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste