Unkarilaiset vastustavat kiintiöpakolaisia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.10.2016

Unkarissa järjestettiin sunnuntaina kansanäänestys siitä, hyväksyykö maa EU:n pakolaiskiintiöt. Unkarilaiset äänestivät EU:n pakolaiskiintiöitä vastaan.

Unkarilaiset eivät siis halua ottaa vastaan niin sanottuja kiintiöpakolaisia. Peräti 98 prosenttia äänestäneistä vastusti pakolaiskiintiöitä.

Äänestysprosentti jäi alle 50:n. Tästä syystä äänestys ei ole laillisesti pätevä. Unkarissa on kahdeksan miljoonaa asukasta.

Unkarin pääministeri Viktor Orbán kutsui äänestystulosta erinomaiseksi. Hän vaatii, että EU:n päättäjien on huomioitava Unkarin mielipide.

Saksa haluaa EU-maille pakolaiskiintiön. Pakolaiset sijoitettaisiin EU-maihin tasaisesti. Monet Itä- ja Keski-Euuropan maat vastustavat kiintiöitä. Kiintiö toisi helpotusta esimerkiksi Kreikalle ja  Italialle, joihin suurin osa Eurooppaan tulevista pakolaisista saapuu. Unkari ei ole ottanut vastaan ainoatakaan niistä 1 300 pakolaisesta, jotka sen kiintiöön kuuluvat.

Lähde Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Unkarilaiset vastustavat kiintiöpakolaisia”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)