Ukrainassa paljastui joukkomurha

Teksti: Markku Juusola, lähde: STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.04.2022

Useita satoja ihmisiä on löydetty kuolleina Butšan kaupungista Ukrainasta. Heidät löydettiin sen jälkeen, kun venäläiset sotilaat olivat lähteneet kaupungista.

Kuvat Butšan kaduilta ovat järkyttäneet ihmisiä eri puolilla maailmaa. Kuvissa näkyy Butšan asukkaita, jotka on ammuttu kadulle. Joidenkin kädet on sidottu selän taakse. Joitakin kuolleita on poltettu. Ilmeisesti satoja ihmisiä on heitetty isoihin hautoihin.

Venäjää syytetään sotarikoksista

Ukrainalaiset kertovat, että kuolleita on 400. He ovat siviilejä eli tavallisia Butšan asukkaita, eivät sotilaita. Kansainväliset sopimukset kieltävät siviilien tappamisen sodassa. Siksi länsimaat syyttävät nyt venäläisiä sotilaita ja Venäjän johtoa sotarikoksista.

Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden sanoi, että Venäjän presidentti Vladimir Putin on sotarikollinen. Ukraina ja länsimaat vaativat, että Butšan joukkomurha tutkitaan. Ne vaativat myös, että syylliset tuomitaan teoistaan.

Länsimaat ovat lisänneet pakotteita Venäjää vastaan Butšan tapahtumien takia. Esimerkiksi Euroopan unioni luopuu venäläisen kivihiilen käytöstä.

Venäjän johtajat sanovat, että Venäjän sotilaat eivät ole tappaneet Butšan asukkaita. He väittävät, että ukrainalaiset ovat lavastaneet murhat. He siis väittävät, että ukrainalaiset ovat tappaneet satoja omia kansalaisiaan.

Taistelut siirtyvät Itä-Ukrainaan

Lisää raakuuksia paljastuu muualta Ukrainasta, kun Venäjän armeija vetäytyy. Näin ennustaa Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi. Venäjän armeija vetäytyy Ukrainan pääkaupungin Kiovan läheltä. Butša sijaitsee Kiovan lähellä.

Venäjä siirtää sotilaitaan Kiovan läheltä Itä-Ukrainaan. Siellä taistelut kiihtyvät todennäköisesti lähiaikoina.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste