Ukrainassa on sodittu vuosi

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IL, Tekniikka&Talous, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 24.02.2023

Ukrainan sota on jatkunut tänään vuoden. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta 2022.

Venäjän aloittama sota on suuri inhimillinen katastrofi. Venäläiset ovat tuhonneet ohjuksilla kokonaisia kaupunkeja.

Miljoonat ukrainalaiset ihmiset ovat paenneet kodeistaan. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat loukkaantuneet, vammautuneet tai kuolleet.

Venäläisiä sotilaita on kuollut yli 100 000. Ukrainalaisia sotilaita on kuollut melkein yhtä paljon. Tiedot kuolleista ovat arvioita. Kukaan ei tiedä tarkkaa lukua siitä, kuinka moni on kuollut Ukrainassa.

Sota on tappio Venäjälle

Yhdysvaltojen asevoimien kenraali Mark A. Milley sanoo, että sota on Venäjälle suuri virhe. Venäjän tappiot ovat suuret. Milley ei kuitenkaan usko, että Ukraina pystyy ajamaan Venäjän kokonaan pois Ukrainan alueelta tänä vuonna.

Venäjän presidentti Vladimir Putin ei ole saavuttanut suurta voittoa Ukrainan sodassa. Venäjän armeija tuhoaa siviilikohteita ja asuintaloja. Venäjä on myös tuhonnut järjestelmällisesti Ukrainan sähkö-, vesi- ja voimalaitoksia.

Venäjän joukot Ukrainassa ovat syyllistyneet kidutuksiin, raiskauksiin, murhiin, ryöstöihin ja ihmisten pakkosiirtoihin Venäjälle. Nämä ovat sotarikoksia.

Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltola sanoo, että sota Ukrainassa saattaa jatkua pitkään. Aaltola sanoo, että Putinin suosio Venäjällä on edelleen vahva. Tästä syystä on vaikea nähdä mitään suurta muutosta sodassa lähiaikoina.

Ukraina tarvitsee länsimaiden apua. Asiantuntijoiden mukaan sota ei kuitenkaan lopu ennen kuin Ukraina ja Venäjä alkavat neuvotella.

Voit lukea Selkosanomien ensimmäisen jutun Ukrainan sodasta alla olevasta linkistä. Juttu julkaistiin 24.2.2022.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2.2022

 

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Ukrainassa on sodittu vuosi”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)