
Ukraina on vallannut Venäjältä yli 1 000 neliökilometriä aluetta Kurskissa. Ukraina on vallannut Venäjän puolelta lisäksi yli 80 asutuskeskusta. Ukrainan valtaama alue on melko suuri. Alue on suurempi kuin Helsinki ja Vantaa yhteensä Uudellamaalla.
Ukrainan hyökkäys on historiallinen. Mikään maa ei ole vallannut Venäjältä alueita toisen maailmansodan jälkeen. Saksa hyökkäsi 1940-luvulla Venäjälle. Siitä on yli 80 vuotta.
Ukraina aloitti hyökkäyksen Kurskin alueelle noin kaksi viikkoa sitten. Ukrainan hyökkäykselle on monta syytä. Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi sanoo, että Ukraina haluaa turvata oman asemansa rauhanneuvotteluissa. Ukraina ja Venäjä eivät ole vielä sopineet, että ne neuvottelevat rauhasta. Ukrainan asema neuvotteluissa on parempi, jos se on vallannut Venäjältä alueita.
Sotatieteen dosentti Ilmari Käihkö sanoo, että Ukrainan hyökkäyksellä on myös psykologisia vaikutuksia. Ihmiset ovat väsyneet sotaan. Ukraina haluaa osoittaa ukrainalaisille ja länsimaille, että se jaksaa sotia ja onnistuu myös voittamaan. Venäläisille Ukraina haluaa näyttää, että se ei aio antautua. Ukraina voi myös yrittää saada Venäjän siirtämään paljon joukkoja muilta rintamilta Kurskin alueelle.
Ukraina on myös ottanut venäläisiä sotilaita Kurskin alueelta sotavangeiksi. Ukraina haluaa ehkä vaihtaa vankeja Venäjän kanssa.
Ukrainan hyökkäys Kurskin alueelle on nöyryyttävää Venäjän presidentille Vladimir Putinille. Venäjä on joutunut evakuoimaan ihmisiä Kurskista. Sota on tullut osaksi venäläisten arkea. Ukrainan hyökkäys on myös lisännyt turvattomuutta Venäjällä.
