Ukraina vie viljaa ulkomaille uusia reittejä pitkin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.06.2022

Eteläisen Ukrainan alueella on alkanut viljan korjuu. Maanviljelijät aloittivat korjuun Odessan alueella, koska sää on erittäin hyvä. Ukraina on maailman tärkeimpiä viljantuottajia.

Maanviljelijät aloittivat talviohran puinnin viime viikonloppuna Odessan alueella. Ukrainassa on myös kylvetty nyt kevätvilja. Ukrainan viljasato on tänä vuonna paljon pienempi kuin viime vuonna. Vähennys johtuu Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan.

Ukraina aikoo kuljettaa viljaa ulkomaile uusia reittejä pitkin. Ukraina aikoo kuljettaa viljaa Puolan ja Romanian kautta.

Ukrainan tarkoituksena on kuljettaa maailmalle 30 miljonaa tonnia viljaa. Tavallisesti viljasato kulkee Mustanmeren kautta. Venäjä estää nyt Ukrainaa kuljettamasta viljaa merireittiä pitkin. Venäjä on myös tuhonnut Ukrainan viljavarastoja.

Ukraina on erittäin tärkeä viljantuottaja maailmassa. Maailman ruokakriisi uhkaa pahentua, koska Ukrainan viljasato jää paljon aiempaa pienemmäksi. Myös viljan hinta on noussut. Ilman Ukrainan viljaa monia maita uhkaa jopa ruokapula.

Viljarekkoja Mykolajivissa Ukrainassa 7. kesäkuuta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste