Turkmenistan sulkee kraaterin

Teksti: Selkosanomat, lähde HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.02.2022

Turkmenistan aikoo sulkea Helvetin portti. Helvetin portti on palava kraateri ja matkailunähtävyys.

Turkmenistanin suosituin turistikohde on palava kaasukraateri keskellä Karakumin autiomaata. Kraateri on palanut jo 50 vuotta. Nyt Turkmenistanin presidentti Gurbanguly Berdymuhamedov sanoo, että palava kaasukraateri täytyy sammuttaa ja sulkea.

Valtava kraateri tunnetaan nimellä ”Helvetin portti”. Turkmenistanin presidentin mukaan kraateri aiheuttaa vakavia haittoja ympäristölle ja terveydelle.

Turkmenistan on valtio Keski-Aasiassa. Sen naapureita ovat Afganistan, Kazakstan, Uzbekistan ja Iran. Turkmenistanissa on paljon öljyä ja kaasua.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)