Turkki ja Unkari aikovat hyväksyä Suomen Natoon

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.03.2023

Suomen presidentti Sauli Niinistö vieraili viime viikon lopussa Turkissa. Niinistö tapasi Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin.

Vierailulla selvisi, että Turkki hyväksyy Suomen hakemuksen Natoon.

Presidentti Sauli Niinistö matkusti Turkkiin viime torstaina. Presidentti Niinistö vieraili torstaina Kahramanmaraşin kaupungissa. Kahramanmaraş on Turkin kaakkoisosassa. Alueella tapahtui paha maanjäristys helmikuussa.

Perjantaina presidentti Niinistö tapasi Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin. Presidentit tapasivat Turkin pääkaupungissa Ankarassa.

Turkin presidentti Erdoğan kertoi tiedotustilaisuudessa, että Turkki hyväksyy Suomen hakemuksen puolustusliitto Naton jäseneksi. Turkin parlamentti alkaa käsitellä hakemusta huhtikuussa. Erdoğanin mukaan Turkin tavoitteena on, että Suomen jäsenhakemus on käsitelty ennen toukokuuta. Turkissa järjestetään parlamenttivaalit toukokuussa.

Presidentti Niinistö kiitti presidentti Erdoğania. Niinistö muistutti, että Suomi haluaa myös Ruotsin Natoon. Turkki ei ole vielä valmis hyväksymään Ruotsin hakemusta Natoon.

Suomi tarvitsee myös Unkarin hyväksynnän, jotta Suomesta tulee Naton jäsen. Unkarin pääministerin Viktor Orbánin Fidesz-puolue kertoi viime perjantaina, että Unkarin parlamentti äänestää Suomen Nato jäsenyydestä 27. maaliskuuta.

Suomi haki Naton jäsenyyttä keväällä 2022. Suomi haki puolustusliitto Naton jäsenyyttä, koska Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Suomi haluaa hakea turvaa läntisten maiden yhteisestä liitosta Venäjän uhkaa vasrtaan.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)