Turkin ja Yhdysvaltojen välit kiristyivät

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.08.2018

Turkin ja Yhdysvaltain suhteet ovat nyt todella huonot.

Turkin ja Yhdysvaltain välit ovat kiristyneet. Mailla on monia kiistoja, joita ne eivät saa ratkaistua. Turkki arvostelee Yhdysvaltoja, koska se ei luovuta saarnaaja Fethullah Gülenia. Turkki väittää, että saarnamies oli vallankaappausyrityksen takana.

Turkki taas on pidättänyt amerikkalaisen pastorin Andrew Brunsonin. Turkki syyttää pastoria terrorismista. Maat ovat ajautuneet vastakkaisille puolille myös Syyrian sodassa.

Turkki ja Yhdysvallat ovat sotilasliitto Naton jäseniä. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan on uhannut, että Turkki etsii uusia liittolaisia. Uhkaus tarkoittaa sitä, että Turkki voisi liittoutua Venäjän kanssa.

Turkin valuuttakurssi on nyt ennätyksellisen alhaalla. Turkin liiran arvo on romahtanut, ja tämän pelätään aiheuttavan levottomuuksia Turkin sisällä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)