Turkin ja Yhdysvaltain välit ovat kiristyneet. Mailla on monia kiistoja, joita ne eivät saa ratkaistua. Turkki arvostelee Yhdysvaltoja, koska se ei luovuta saarnaaja Fethullah Gülenia. Turkki väittää, että saarnamies oli vallankaappausyrityksen takana.
Turkki taas on pidättänyt amerikkalaisen pastorin Andrew Brunsonin. Turkki syyttää pastoria terrorismista. Maat ovat ajautuneet vastakkaisille puolille myös Syyrian sodassa.
Turkki ja Yhdysvallat ovat sotilasliitto Naton jäseniä. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan on uhannut, että Turkki etsii uusia liittolaisia. Uhkaus tarkoittaa sitä, että Turkki voisi liittoutua Venäjän kanssa.
Turkin valuuttakurssi on nyt ennätyksellisen alhaalla. Turkin liiran arvo on romahtanut, ja tämän pelätään aiheuttavan levottomuuksia Turkin sisällä.