Viime viikolla Britannian pääministeri Theresa May vieraili jälleen Brysselissä EU:n päämajassa. Siellä hän tapasi EU:n komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin. EU ei suostunut antamaan Britannialle uutta sopimusta. Britannian parlamentti ei hyväksy ehdotettua sopimusta.
Yksi iso ongelma on Pohjois-Irlanti. Pohjois-Irlanti kuuluu Britanniaan. Siksi sen pitäisi erota EU:sta. Muu osa Irlannin saaresta on itsenäinen maa, joka pysyy EU:ssa. Siksi rajatarkastukset voivat tulla Pohjois-Irlannin ja Irlannin rajalle. Monien mielestä se on huono ratkaisu.
Ongelmaan on olemassa ratkaisu. Britannia voisi jäädä tulliliittoon EU:n kanssa. Mutta monet brittiläiset poliitikot vastustavat sitä.
Jos sopimukseen ei päästä, voi käydä niin, että Britannia eroaa EU:sta ilman sopimusta. Työväenpuolueen poliitikko John McDonnel toivoo uutta sopimusta.
– Muuten täytyy järjestää uusi kansanäänestys, hän sanoo.
Lähteet HS, HBL, Aftonbladet