Tuleeko EU:n raja Irlantiin?

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.02.2019

Britannia eroaa EU:sta maaliskuun lopussa. Mutta sopimusta erosta ei ole vieläkään tehty.

Viime viikolla Britannian pääministeri Theresa May vieraili jälleen Brysselissä EU:n päämajassa. Siellä hän tapasi EU:n komission puheenjohtajan Jean-Claude Junckerin. EU ei suostunut antamaan Britannialle uutta sopimusta. Britannian parlamentti ei hyväksy ehdotettua sopimusta.

Yksi iso ongelma on Pohjois-Irlanti. Pohjois-Irlanti kuuluu Britanniaan. Siksi sen pitäisi erota EU:sta. Muu osa Irlannin saaresta on itsenäinen maa, joka pysyy EU:ssa. Siksi rajatarkastukset voivat tulla Pohjois-Irlannin ja Irlannin rajalle. Monien mielestä se on huono ratkaisu.

Ongelmaan on olemassa ratkaisu. Britannia voisi jäädä tulliliittoon EU:n kanssa. Mutta monet brittiläiset poliitikot vastustavat sitä.

Jos sopimukseen ei päästä, voi käydä niin, että Britannia eroaa EU:sta ilman sopimusta. Työväenpuolueen poliitikko John McDonnel toivoo uutta sopimusta.

– Muuten täytyy järjestää uusi kansanäänestys, hän sanoo.

Lähteet HS, HBL, Aftonbladet

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste