Tuhansia siirtolaisia Puolan rajalla

Teksti: Markku Juusola, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.11.2021

Tuhannet siirtolaiset yrittävät päästä Valko-Venäjältä Puolaan. EU-maat ja muut länsimaat sanovat, että Valko-Venäjä yllyttää siirtolaisia menemään Puolaan.

Siirtolaiset tulevat enimmäkseen Lähi-idän maista. Länsimaat sanovat, että Valko-Venäjä tuo siirtolaisia Lähi-idästä. Sen jälkeen Valko-Venäjä yllyttää siirtolaisia menemään rajan yli Puolaan.

Nyt Valko-Venäjän ja Puolan rajalla on tuhansia siirtolaisia. He yrittävät päästä Puolaan ja sieltä edelleen Saksaan. Valko-Venäjä on valehdellut siirtolaisille, että he pääsevät Saksaan.

Valko-Venäjä käyttää siirtolaisia hyväkseen

Hankala tilanne johtuu siitä, että Valko-Venäjän ja Euroopan Unionin suhteet ovat huonot. Aljaksandr Lukašenka johtaa Valko-Venäjää itsevaltiaana. Lukašenka väärensi presidentin vaalin tuloksen viime vuonna. Valko-Venäjä on pidättänyt tuhansia Lukašenkan vastustajia.

Siksi EU ja muut länsimaat määräsivät Lukašenkalle ja hän hallinnolleen pakotteita. Länsimaat arvelevat, että nyt Lukashenka kostaa EU-maille siirtolaisten avulla.

Monet asiantuntijat pelkäävät, että kriisi voi laajentua. EU-maat suunnittelevat lisää pakotteita Valko-Venäjälle. Puolan ja Valko-Venäjän rajalla voi tapahtua väkivaltaisia yhteenottoja. Lisäksi Venäjä ja Valko-Venäjä ovat järjestäneet yhdessä sotaharjoituksia.

Toisaalta tilanne saattaa helpottua. Esimerkiksi Turkki ja Irak ovat ilmoittaneet, että ne eivät päästä enää siirtolaisia Valko-Venäjän lennoille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste