Tornadot aiheuttivat suuria vahinkoja Yhdysvalloissa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.12.2021

Tornadot ovat aiheuttaneet suuria vahinkoja Yhdysvalloissa. Ainakin 100 ihmistä on kuollut ja kateissa.

Yhdysvaltojen keskiosassa oli viime perjantaina voimakas myrsky. Myrsky aiheutti 30 tornadoa. Tornadot aiheuttivat eniten tuhoa Yhdysvaltojen keskiosassa Kentuckyn osavaltiossa.

Tornadot aiheuttivat Kentuckyssa paljon tuhoa. Tornadot kaatoivat metsää, katkoivat sähköjä ja repivät talojen kattoja irti. Ainakin 100 ihmistä kuoli. Kymmeniä ihmisiä on kateissa.

Kentuckyn lisäksi tornadot aiheuttivat vakavaa tuhoa Illinoisissa, Arkansasissa, Tennesseessä ja Missourissa.

Tornado on erittäin voimakas pyörremyrsky. Tornadoja esiintyy erityisesti Pohjois-Amerikassa. Suomessa tornadoa kutsutaan trombiksi.

Presidentti Joe Biden on lupaa apua osavaltioille, joihin tornadot iskivät pahasti. Biden sanoo, että tämä on ehkä yksi pahimmista tornadokatastrofeista Yhdysvaltojen historiassa.

– Emme vielä tiedä, kuinka monta ihmistä on kuollut ja mikä on vahinkojen todellinen suuruus, Joe Biden sanoo.

Tornadot tuhosivat monien ihmisten kodit Mayfieldin kaupungissa Kentuckyn osavaltiossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste