HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Terrori-iskut Euroopassa ja Syyriassa jatkuvat – Selkosanomat

Terrori-iskut Euroopassa ja Syyriassa jatkuvat

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.07.2016

Kaksi miestä hyökkäsi kirkkoon Ranskassa. Kymmeniä ihmisiä kuoli pommi-iskussa Qamishlin kaupungissa Syyriassa. Terrorijärjestö Isis ilmoitti, että se teki iskut.

Ainakin 44 ihmistä kuoli, kun autopommi räjähti Qamishlin kaupungissa Syyriassa keskiviikkona. Yli sata ihmistä loukkaantui. Iskussa rekka-auton kuljettaja räjäytti itsensä rekan sisällä. Terrorijärjestö Isis ilmoitti, että se teki iskun. Qamish sijaitsee lähellä Turkin rajaa.

Tiistaina kaksi miestä hyökkäsi kirkkoon Ranskassa Saint-Etienne-du-Rouvrayn kaupungissa. Miehet tappoivat kirkon papin. Poliisit surmasivat hyökkääjät. Isis ilmoitti, että se teki iskun.

– Isku oli pyhäinhäväistys, joka pilkkaa jumalaa, sanoi ranskalainen muslimien uskonnollinen johtaja Dalil Boubakeur.

Paavi Franciscus sanoi iskun jälkeen, että uskonnot eivät ole sodan ja terrorin syitä.

– Kaikki uskonnot haluavat rauhaa. Sotaa haluavat muut, paavi sanoi.

Viime viikolla myös Saksassa tehtiin terrori-iskuja. Nuori mies hyökkäsi paikallisjunan matkustajien kimppuun. Viisi ihmistä loukkaantui. Poliisi surmasi hyökkääjän. Miehen kodista löytyi terrorijärjestö Isisin lippu. Isis ilmoitti, että mies on Isisin jäsen.

Toinen isku Saksassa tapahtui Ansbachin kaupungissa. Syyrialainen mies räjäytti pommin kahvilan ulkopuolella. Mies itse kuoli ja 15 ihmistä loukkaantui. Isis ilmoitti, että se teki iskun.

Monet ranskalaiset tiedotusvälineet eivät enää julkaise terroristien kuvia. Tiedotusvälineet toivovat, että näin terroristien ihannointi kuoleman jälkeen vähenee. Esimerkiksi Le Monde lehti kirjoitti, että lehdillä on tärkeä tehtävä terrorismin vähentämisessä.

Viime viikolla Münchenissä Saksassa nuori mies ampui yhdeksän ihmistä. Hän teki lopuksi itsemurhan. Se ei ollut terrori-isku. Miehellä oli mielenterveyden ongelmia.

Lähteet STT, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)