Tanskassa ei saa enää peittää kasvoja

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.06.2018

Tanska kieltää burkan käytön. Kielto tulee voimaan elokuussa. Kiellon rikkomisesta voi saada sakkoja.

Tanskan kansankäräjät hyväksyi viime viikon torstaina lain, joka kieltää julkisilla paikoilla naamioitumisen. Julkisilla paikoilla ei saa käyttää burkaa, niqabia tai kasvot peittävää kommandopipoa.

Tanskan oikeusministeriö perustelee kieltoa sillä, että kasvot peittävä pukeutuminen ei ole tanskalaisen yhteiskunnan arvojen mukaista.

Burka on musliminaisten käyttämä koko kehon ja kasvot peittävä vaate. Burkassa on silmien kohdalla aukko tai pitsimäinen ristikko. Burkaa käyttävät yleensä kaikista konservatiivisimmat eli vanhoillisimmat musliminaiset. Valtaosa maailman musliminaisista ei käytä burkaa. Niqab on kasvot kokonaan peittävä huntu, jossa on silmien kohdalla aukot.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste