![](https://selkosanomat.fi/wp-content/uploads/2023/02/jaristys_kartta_netti.jpg)
Ensimmäinen maanjäristys sattui Turkissa varhain maanantaiaamuna. Järistys aiheutti vakavia tuhoja lähellä Syyrian rajaa. Toinen järistys eli jälkijäristys aiheutti lisää tuhoa maanantaina päivällä.
Maanjäristykset sattuivat Turkin puolella lähellä Syyrian rajaa. Järistykset olivat niin voimakkaita, että ne tuntuivat myös Libanonissa ja Kyproksessa.
Maanjäristykset aiheuttivat paljon tuhoja. Järistyksissä romahti paljon taloja. Syyrian viranomaiset kertoivat tiistaiaamuna, että yli 1 400 ihmistä on kuollut. Turkissa on kuollut yli 3 300 ihmistä. Uhriluku nousee, kun pelastustyöt etenevät.
Suomi ilmoitti maanantaina, että se lähettää Turkille apua. Suomesta lähtee Turkkiin seitsemän asiantuntijaa. Euroopan unioni eli EU lähettää Turkkiin pelastusryhmiä auttamaan maanjäristysten uhreja. Suomalaiset kuuluvat EU:n ryhmään.
Turkki on pyytänyt muilta mailta apua ihmisten etsintöihin maanjäristysten tuhoalueille. Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan julisti tiistaina Turkkiin seitsemän päivän suruajan. Suruaikana muistetaan maanjäristyksissä kuolleita ihmisiä.
Juttua muokattu 7.2.2023. Jutun alkuperäinen otsikko muutettu ja kuolleiden ihmisten määrä muutettu.
![](https://selkosanomat.fi/wp-content/uploads/2023/02/jaristys_syyria_netti.jpg)
Maailma pitää auta Turkkiin ja Syrjän koska seillä on tosi ongelma ja kuolet, paljon ihmisen.