Suomi on mukana Naton suuressa sotaharjoituksessa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS, SK
Kuva: Lehtikuva / AFP / Anders Wiklund
Uutinen julkaistu: 08.03.2024

Suomi on mukana Naton suuressa sotaharjoituksessa pohjoisessa. Naton joukot harjoittelevat arktisen alueen eli pohjoisen alueen puolustamista.

Naton suuri sotaharjoitus on käynnissä pohjoisilla alueilla. Suomi osallistuu ensimmäistä kertaa näin suureen sotaharjoitukseen. Sotaharjoituksen nimi on Nordic Response 24. Harjoitus alkoi tämän viikon maanantaina ja jatkuu maaliskuun puoliväliin. Sotaharjoituksen johtaja on Norja.

Nordic Response -sotaharjoitukseen osallistuu yli 20 000 sotilasta 14 eri maasta. Mukana on yli 4 000 suomalaista sotilasta. Suomesta harjoituksessa on mukana 700 ajoneuvoa ja 12 Hornet-hävittäjää. Harjoitukseen osallistuu paljon amerikkalaisia Nato-sotilaita.

Suomen presidentti Alexander Stubb vieraili torstaina Naton sotaharjoituksessa. Stubb tutustui harjoitukseen Pohjois-Norjan Alatassa. Stubb tapasi harjoituksissa Norjan pääministerin Jonas Gahr Støren.

Presidentti Stubb sanoi, että suuri sotaharjoitus on viesti Venäjälle.

– Tämä on viestittää, että meitä vastaan ei kannata hyökätä. Totta kai valmistaudumme myös siihen, että venäjä voisi hyökätä Suomeen.

Norjan pääministeri Gahr Støre sanoi, että Nato ei aio hyökätä mihinkään maahan.

–  Pohjoismailla on kuitenkin oikeus huolehtia siitä, että niiden turvallisuus säilyy. Meillä on naapuri eli Venäjä, joka on aloittanut hyökkäyssodan Ukrainaa vastaan.

Juttua muokattu 11.3.2024. Juttuun lisätty ajoneuvojen määrä ja tieto Hornet-hävittäjien määrästä.

Ruotsalaiset sotilaat istuivat panssarivaunun päällä Naton sotaharjoituksessa 5.3.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)