Suomi liittyi Natoon

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 05.04.2023

Suomi on nyt virallisesti puolustusliitto Naton jäsen. Suomesta tuli Naton virallinen täysjäsen tiistaina.

Ulkoministeri Pekka Haavisto allekirjoitti Naton liittymisasiakirjan tiistaina.

Suomi liittyi tiistaina puolustusliitto Natoon. Suomesta tuli Naton täysjäsen, kun ulkoministeri Pekka Haavisto allekirjoitti Naton liittymisasiakirjat. Asiakirjat otti vastaan Yhdysvaltojen puolustusministeri Antony Blinken. Naton turvatakuut ovat nyt voimassa Suomelle.

Natoon liittyminen oli historiallinen hetki. Suomen lippu nostettiin salkoon Naton päämajassa Brysselissä. Paikalla olivat ulkoministeri Pekka Haaviston lisäksi presidentti Sauli Niinistö ja puolustusministeri Antti Kaikkonen.

– Uusi aikakausi alkaa Suomelle. Tämä on on historiallinen hetki, presidentti Sauli Niinistö sanoi tiistaina, kun Suomen lippu nousi salkoon Brysselissä.

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg sanoi, että on kunnia toivottaa Suomi mukaan Naton jäseneksi. Stoltenberg sanoi, että hän on varma, että Ruotsi pääsee mukaan Natoon. Turkki ja Unkari eivät ole vielä hyväksyneet Ruotsin hakemusta.

Puolustusliitto Natossa on nyt 31 jäsentä.

Suomi on nyt Naton varsinainen jäsenmaa. Naton lippu nousi salkoon Suomen lippujen keskelle myös Suomen ulkoministeriössä tiistaina. Kuva: Lehtikuva / Antti Hämäläinen

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomi liittyi Natoon”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)