Euroopan unionin eli EU:n ulkoministerit sopivat maanantaina Ukrainan uudesta apupaketista. Euroopan unionin apupaketin arvo on 500 miljoonaa euroa. EU lähettää Ukrainaan aseellista apua.
Myös Suomi antaa lisää aseellista apua Ukrainaan. Suomen apupaketin arvo on yli 400 miljoonaa euroa. Kyseessä on suurin apupaketti, jonka Suomi on lähettänyt Ukrainaan.
Suomi toimii yhteistyössä Ruotsin kanssa. Tällä tavalla Suomen oma puolustuskyky säilyy hyvänä, vaikka se antaa aseita Ukrainalle.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi kiitti viime viikon lopulla Suomea aseavusta. Zelenskyi mainitsi kiitoksessaan Suomen presidentin Sauli Niinistön, pääministeri Sanna Marinin ja koko Suomen hallituksen. Zelenskyi julkaisi kiitoksensa viestintäpalvelu Twitterissä.
Myös monet muut maat lähettävät aseellista apua Ukrainaan. Viro, Liettua, Ruotsi, Tanska ja Britannia kertovat, että ne lähettävät Ukrainaan aseapua. Yhdysvallat antaa Ukrainalle yli 2 miljardin euron paketin aseellista apua.
Ukraina pyytää länsimailta erityisesti panssavaunuja. Ukraina toivoo, että länsimaat antavat sille Leopard-panssarivaunuja. Leopard 2 on saksalainen taistelupanssarivaunu. Pansssarivaunut ovat tärkeitä Ukrainalle. Ukraina voi panssarivaunujen avulla vastata Venäjän hyökkäykseen.
Monet Euroopan maat ovat valmiit antamaan Ukrainalle Leopard-panssarivaunuja. Saksa ei ole kuitenkaan vielä antanut virallista lupaa sille, että muut maat voivat viedä panssarivaunuja Ukrainaan. Leopard-panssarivaunut valmistetaan Saksassa, joten niiden viemiseen tarvitaan Saksan lupa.
Puolan pääministeri Mateusz Morawiecki sanoi maanantaina, että Puola haluaa viedä panssarivaunuja Ukrainaan.
Suomen ulkoministerin Pekka Haavisto toivoo, että Euroopan maat kokoaisivat laajan ryhmän. Ryhmä voisi viedä Ukrainaan panssarivaunuja. Haaviston mukaan olisi hyvä, jos Saksa on mukana ryhmässä.
Saksan liittokansleri Olaf Scholz ei ole kertonut, aikooko Saksa viedä panssarivaunuja Ukrainaan. Scholz sanoi sunnuntaina, että päätökset tehdään yhdessä muiden EU-maiden ja Yhdysvaltojen kanssa.
Venäjän presidentin Vladimir Putinin tiedottaja Dmitri Peskov sanoo, että läsimaiden aseellinen apu Ukrainalle on suuri virhe. Peskovin mukaan länsi joutuu katumaan sitä, että se vie aseita Ukrainaan.
Ukrainassa pelätään, että Venäjä valmistautuu uuteen suureen hyökkykseen. Ukrainan sota alkoi melkein vuosi sitten helmikuussa, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.