Sudanissa syttyi sisällissota

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS, IS, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Ebrahim Hamid
Uutinen julkaistu: 24.04.2023

Sudanissa on alkanut sisällissota. Suomi evakuoi eli hakee pois Suomen kansalaisia. Suomen ulkoministeriön mukaan Sudanissa oli 15 suomalaista.

Monet Euroopan maat ovat alkaneet hakea pois Sudanista omia kansalaisiaan.

Suomen ulkoministeriön tietojen mukaan Sudanissa oli vielä viime viikolla 15 suomalaista. Ulkoministeriö on saanut yhteyden kaikkiin suomalaisiin. Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto kertoi maanantaina, että 10 suomalaista on haettu pois Sudanista. Osa evakuoiduista eli pois haetuista suomalaisista on lapsia. Osa suomalaisista oli töissä Sudanissa, osa heistä oli lomamatkalla.

Sudanin väkivaltaisuudet alkoivat lauantaina 15. huhtikuuta. Sudanin asevoimat ja Rapid Support Forces -ryhmittymän eli RSF:n joukot taistelevat siitä, kumman kenraali johtaa Sudania. Molemmat taisteluun osallistuvat sotilasjoukot haluavat, että Sudan muuttuu sotilaalliseksi diktatuuriksi.

Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n lastenjärjestö Unicef kertoo, että Sudanissa on kuollut yli 400 ihmistä. Joukossa on kuolleita ja haavoittuneita lapsia. Sudanin pääkaupunki Khartum on turvaton ja sekaisin.

YK, Yhdysvallat ja Euroopan unioni eli EU ovat vedonneet, että Sudaniin pitää saada tulitauko. Egypti ja Arabiemiraatit yrittävät rauhoittaa tilannetta yhdessä Sudanin naapurimaiden tuella.

Sudan sijaitsee Pohjois-Afrikassa. Sudanissa on ollut vakavia levottomuuksia myös aiemmin.

Monet maat evakuoivat eli kuljettavat pois Ihmisiä Sudanista. Kuvassa on Sudanista evakuoituja ihmisiä lentokentällä Ammanissa 24. huhtikuuta. Kuva: Lehtikuva / AFP / Khalil Mazraawi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)