Venäläiset lentokoneet ovat pommittaneet Ukrainan pääkaupunkia Kiovaa raskaasti. Taisteluita on ollut myös muissa osissa maata.
Mediassa on ollut kuvia taloista, jotka ovat tuhoutuneet sodassa. On myös kerrottu, että sotilaita ja siviileitä eli tavallisia ihmisiä on kuollut.
Monet ihmiset ovat halunneet paeta Kiovasta. Siksi moottoriteillä on ollut pahaa ruuhkaa. Monet pakenevat Kiovasta muihin Ukrainan osiin, mutta monet pakenevat myös rajan yli Ukrainan naapurimaihin, esimerkiksi Puolaan, Moldovaan, Romaniaan ja Unkariin.
Länsimaiden johtajat ovat tuominneet Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Iso-Britannian pääministeri Boris Johnson sanoi, että sota on katastrofi Euroopalle.
Ruotsin ulkoministeri Ann Linde sanoi, että Euroopan tilanne on ollut viimeksi yhtä paha toisessa maailmansodassa.
Monet osoittavat mieltään
Torstaina järjestettiin mielenosoituksia Ukrainan sotaa vastaan. Mielenosoituksia oli eri puolilla maailmaa, myös Helsingissä ja Tampereella
Myös Venäjällä monet ihmiset osoittivat mieltään. Esimerkiksi Pietarissa ihmiset kokoontuivat osoittamaan mieltään. Heidän mielestään Venäjä ei olisi saanut hyökätä naapurimaa Ukrainaan. Venäjällä poliisi pidätti monia mielenosoittajia.
Euroopan unioni eli EU, Yhdysvallat ja Iso-Britannia ovat määränneet Venäjälle erilaisia pakotteita. Pakotteita on määrätty Venäjän valtiolle sekä monille rikkaille ja vaikutusvaltaisille venäläisille. He eivät esimerkiksi saa käyttää eurooppalaisia pankkeja.
Myös urheilumaailma on reagoinut sotaan. Monet urheilijat eivät suostu matkustamaan kilpailuihin Venäjälle. Tärkeä jalkapallon Mestarien liigan finaali on siirretty pois Venäjältä. Finaali oli tarkoitus pelata Pietarissa, mutta nyt se on siirretty Pariisiin. Myöskään hiihdon maailmancupin kilpailuita ei järjestetä Venäjällä.
Suomi tukee Ukrainaa
Suomen pääministeri Sanna Marin sanoi, että Suomi on valmis ottamaan vastaan pakolaisia Ukrainasta. Presidentti Sauli Niinistö puhui puhelimessa Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyjin kanssa perjantaina. Niinistö sanoi, että Suomi tuomitsee jyrkästi Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Niinistö lupasi, että Suomi antaa Ukrainalle tukea 15 miljoonaa euroa.
Presidentti Niinistö on sanonut, että tilanne Euroopassa on vakava, mutta Suomi ei ole tällä hetkellä vaarassa.


Tulevaisuus ei näytä hyvältä ja toivottavasti kaikki menee hyvin lopulta