Venäjän ja Ukrainan jännittynyt tilanne on nyt muuttunut suureksi sodaksi. Venäjä on hyökännyt Ukrainaan monesta suunnasta. Hyökkäyksiä on ollut myös lähellä Ukrainan pääkaupunkia Kiovaa.
Venäjän ja Ukrainan välinen konflikti on jatkunut kauan. Vuonna 2014 Venäjä valtasi Ukrainalta Krimin niemimaan ja teki siitä osan Venäjää.
Ukrainan itäosissa asuu paljon venäjänkielisiä ihmisiä. Siellä jotkut ihmiset tukevat Venäjää.
Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi viikon alussa, että Venäjä tunnustaa Ukrainan Luhanskin ja Donetskin alueet itsenäisiksi valtioiksi. Alueilla on ollut kiistoja jo kauan. Kiistan osapuolina ovat olleet Ukrainan armeija ja joukot, jotka ovat saaneet tukea Venäjältä.
Presidentti Putin on sanonut puheessaan, että Ukraina ei ole oikea maa, vaan sen pitäisi kuulua Venäjälle.
Länsimaat tuomitsevat
Euroopan unioni eli EU ja länsimaat tuomitsevat Venäjän hyökkäyksen Ukrainaa vastaan. Ne yrittävät saada Venäjän lopettamaan hyökkäyksen. Ne esimerkiksi määräävät Venäjälle erilaisia taloudellisia pakotteita.
Monet länsimaat lähettävät Ukrainaan rahaa ja muuta apua.

Juttua on muokattu 25.2.2022. Otsikkoon on lisätty sana suuri.