Sheinbaum on ainoa nainen suuren maan johdossa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Alfredo Estrella
Uutinen julkaistu: 20.11.2024

Meksikon presidentti Claudia Sheinbaum on harvinaisuus maailmassa. Kaikki muut suurten maiden johtajat ovat miehiä.

Claudia Sheinbaum aloitti Meksikon presidenttinä lokakuun alussa. Meksikon johtaja on harvinaisuus maailman johtajien joukossa, koska hän on nainen.

Meksikon väkiluku on 130 miljoonaa. Meksiko on maailman 10. suurin maa väkiluvun perusteella.

Naisjohtajien vähyys saattaa yllättää, koska elämme jo 2020-lukua. Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n tasa-arvojärjestö arvioi, että ylimmissä johtoasemissa päästään tasa-arvoon vasta pitkän ajan kuluttua.

Meksikon politiikassa noudatetaan ainakin muodollisesti tasa-arvoa. Meksikossa puolueiden pitää valita vaaleihin ehdokkaiksi vähintään puolet naisia.

Muissakin maailman suurissa maissa on naisia johtajina. Esimerkiksi Intian presidentti Droupadi Murmu on nainen. Intian presidentillä ei kuitenkaan ole poliittista valtaa.

Monissa maissa maan poliittinen johtaja on pääministeri. Meksikon presidentti käyttää kuitenkin poliittista valtaa. Amerikkalaisen Pew-tutkimuslaitoksen laskeman mukaan vain 60 maassa on ollut nainen ylimmässä vallassa. Tämä on alle kolmasosa YK:n jäsenvaltioista.

– Naispoliitikot kohtaavat häirintää ja syrjintää, joka johtuu sukupuolesta. Häirinnällä halutaan vaikeuttaa naisten työtä. Esimerkiksi internetissä luodaan tekoälyllä pilakuvia naisista, YK:n tasa-arvojärjestön Julie Ballington kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)