Serbia rokottaa ennätystahtia

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.04.2021

Serbia on hankkinut koronarokotteita ennätykselliseen tahtiin. Serbiassa on jo niin paljon rokotteita, että ne riittävät kaikille asukkaille.

Serbia on yksi eniten koronarorokotteita antaneista maista Euroopassa. Serbiassa on seitsemän miljoonaa asukasta. Noin joka kolmas serbialainen on jo rokotettu. Suurista maista vain Britannia ja Unkari ovat rokottaneet enemmän.

Serbia on ostanut koronarokotteita lännestä ja idästä. Serbiassa ovat käytössä länsimaissa valmistettujen koronarokotteiden lisäksi esimerkiksi kiinalainen Sinopharm-rokote ja venäläinen Sputknik-rokote. Serbiassa on käytössä kaikkiaan viisi erilaista koronarokotetta.

Serbia ei ole Euroopan unionin jäsen, joten se voi hankkia rokotteita itsenäisesti. Serbian pääministeri Ana Brnabić sanoo, että koronapandemia on maailmanlaajuinen kriisi. Pääministerin mukaan sitä ei tule sotkea politiikkaan.

– Neuvottelemme kaikkien rokotevalmistajien kanssa. Valmistusmaalla ei ole meille merkitystä.

Rokotteita ulkomaalaisille

Serbian koronarokotevarasto on suuri. Myös nuoret ihmiset saavat rokotteen jo keväällä. Ihmisen ikä ei siis ratkaise asiaa, kuten EU-maissa.

Rokotukset etenevät nopeasti myös siksi, että Serbiassa on digitaalinen rokotusrekisteri. Se nopeuttaa rokotusjonojen purkamista.

Myös Serbiassa on paljon ihmisiä, jotka suhtautuvat rokotteisiin kielteisesti. Nämä ihmiset eivät halua ottaa koronarokotetta. Siksi rokotettavia ei riitä enää kovin moneksi kuukaudeksi.

Serbia tarjoaa rokotetta nyt ilmaiseksi myös ulkomaalaisille. Serbiaan saapuu paljon ihmisiä rokotettaviksi. Rokotusmatkailijoita tulee etenkin Serbian naapurimaista Bosniasta, Montenegrosta, Albaniasta ja Pohjois-Makedoniasta.

Lähteet Yle, HS, statista.com

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste