Sauli Niinistö vierailee Kiinassa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.01.2019

Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat valtiovierailulla Kiinassa. Vierailu kestää kaksi päivää.

Presidentti Niinistö ja rouva Haukio saapuivat Kiinaan maanantaina 14. tammikuuta. Kiinan presidentti Xi Jinping otti heidät vastaan.

Vastaanottoseremoniassa sotilassoittokunta soitti Kiinan ja Suomen kansallislaulut. Paikalla oli lapsia, jotka heiluttivat Suomen ja Kiinan lippuja.

Valtiovierailun syy on Suomen ja Kiinan välisen yhteistyön ja kauppasuhteiden parantaminen. Valtiovierailulle osallistuvat Suomesta myös ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen ja Eurooppaministeri Sampo Terho. Mukana on myös noin sata suomalaista liike- ja elinkeinoelämän edustajaa.

Niinistö ja Xi avasivat maanantaina Suomen ja Kiinan yhteisen talviurheiluvuoden. Kiina järjestetää vuoden 2022 talviolympialaiset. Presidentit sopivat, että maat tekevät yhteistyötä olympialaisten järjestelyissä.

Sauli Niinistö keskusteli maanantaina Xin kanssa myös Kiinan ihmisoikeuskysymyksistä.

– Keskustelimme ihmisoikeuksista lähes tunnin. Aihe ei harmittanut isäntäämme presidentti Xitä, Sauli Niinistö totesi Ilta-Sanomissa.

Tämä on jo kolmas kerta, kun Niinistö ja Xi tapaavat. Xi vieraili Suomessa vuonna 2017.

Valtiovierailu päättyy tiistaina 15. tammikuuta.

Lähteet Yle, IS

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste