Sauli Niinistö selvittää Euroopan kriisivalmiutta

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, IS
Kuva: Lehtikuva / AFP Kenzo Tribouillard
Uutinen julkaistu: 25.04.2024

Euroopan unioni tarvitsee raportin Euroopan maiden kyvystä varautua kriiseihin. Presidentti Sauli Niinistö kirjoittaa sen.

Presidentti Sauli Niinistö kirjoittaa raportin Euroopan kriisivalmiudesta. Sauli Niinistö on Suomen entinen presidentti. Suomessa presidentin titteli säilyy, vaikka kausi päättyy. Presidenttiä, joka on vallassa, kutsutaan tasavallan presidentiksi.

Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen otti yhteyttä Sauli Niinistöön jo ennen kuin Niinistön presidenttikausi loppui.

Von der Leyenin mielestä Suomi varautuu kriiseihin eli uhkiin hyvin. Siksi hän toivoo, että Niinistö kirjoittaa raportin eurooppalaisesta kriisivalmiudesta.

Von der Leyenin mielestä Euroopassa ei voida enää ajatella, että rauha jatkuisi ikuisesti. Maailma on vaarallinen.

– Suomessa kriisivalmius ei ole vain armeijan asia. Se on kaikkien asia. Eurooppa voi oppia paljon Suomelta, Von der Leyen sanoo Ylen haastattelussa.

Niinistön kokemuksesta on hyötyä

Sauli Niinistö sanoo Ilta-Sanomissa, että hän ei tiedä, miksi juuri häntä pyydettiin laatimaan raporttia. Hän harkitsi asiaa pitkään.

– Mietin, jaksanko vielä tällaista työtä. Minulla on toki suhteita ja tunnen eri maiden johtajia. Siksi tuntui, että minulla on velvollisuus ottaa vastaan tehtävä.

Niinistöllä on Brysselissä työryhmä, jonka kanssa hän tekee raporttia. Hän aikoo myös matkustaa paljon ja tavata eri maiden johtajia. Raportti valmistuu syksyllä. Siinä on tarkoitus kertoa, miten armeija varautuu kriiseihin.

Raportissa kerrotaan myös hybridihyökkäyksistä. Lisäksi kerrotaan, miten tekoäly vaikuttaa turvallisuuteen ja miten kansalaiset voivat valmistautua kriiseihin.

– Toivon, että tämä on askel kohti turvallisempaa Eurooppaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)