Saudi-Arabian ja Iranin suhteet kiristyivät

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.01.2016

Saudi-Arabian ja Iranin välit huonontuivat vuodenvaihteessa. Saudi-Arabia ilmoitti sunnuntaina, että se katkaisee diplomaattisuhteet Iraniin.

Iranilaiset mielenosoittajat hyökkäsivät lauantaina Saudi-Arabian suurlähetystöön Iranin pääkaupungissa Teheranissa. Mielenosoittajat sytyttivät Saudi-Arabian suurlähetystön tuleen. Sunnuntaina puolestaan Saudi-Arabia ilmoitti, että iranilaisten diplomaattien pitää poistua Saudi-Arabiasta.

Maiden suhteet kärjistyivät viime lauantaina. Saudi-Arabia teloitti silloin 47 vankia, joita syytettiin terrorismista. Heidän joukossaan oli uskonnollinen johtaja Nimr al-Nimr. Hän puolusti shiialaisten muslimien oikeuksia Saudi-Arbiassa. Sunnalaiset muslimit ovat enemmistönä Saudi-Arabiassa.

Al-Nimrin teloitus suututti shiialaisia muslimeja ympäri maailmaa, myös Iranissa. Shiiat ovat Iranissa enemmistönä.

Shiiat ovat vallassa Iranissa ja sunnit Saudi-Arabiassa. Maiden välit ovat olleet huonot jo vuosikymmeniä. Välien huonontuminen entisestään saattaa kiristää koko Lähi-idän tilannetta. Syyrian sodan sovittelu vaikeutuu. Iran tukee Syyrian nykyistä johtoa. Saudi-Arabia haluaa syrjäyttää sen. Yhteistyö terrorismin vastaisessa taistelussa saattaa myös vaarantua.

Lähteet: Yle, Helsingin Sanomat

Yksi kommentti artikkeliin ”Saudi-Arabian ja Iranin suhteet kiristyivät”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)