Sata vuotta ensimmäisestä maailmansodasta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.11.2018

Kymmenien valtioiden johtajat kokoontuivat viime sunnuntaina Ranskan pääkaupunkiin Pariisiin. He osallistuivat juhlaan, jossa muistettiin ensimmäisen maailmansodan päättymistä 100 vuotta sitten.

Valtioiden johtajat kokoontuivat sadesäässä Pariisin Riemukaarelle.  Juhlaan saapuivat muun muassa Venäjän presidentti Vladimir Putin, Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Saksan liittokansleri Angela Merkel. Suomesta paikalla on presidentti Sauli Niinistö.

Monet johtajat olivat huolissaan kansallismielisyyden eli nationalismin kasvusta.

– Ahdaskatseiset nationalistiset näkemykset voivat saada taas jalansijaa, sanoi Saksan liittokansleri Angela Merkel.

Merkel arvioi, että rauhasta on tullut monille itsestään selvää. Hän korosti, että rauhan puolesta täytyy tehdä töitä.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron korosti rauhaa ja vuoropuhelua. Hän sanoi, että aseiden sijaan ristiriidat tulee ratkaista sanoilla.

16 miljoonaa ihmistä kuoli

Ensimmäinen maailmansota päättyi 11. marraskuuta vuonna 1918 kello 11. Sota kesti neljä vuotta 1914 ‑ 1918. Sodassa kuoli noin 16 miljoonaa ihmistä.

Ensimmäinen maailmansota käytiin enimmäkseen Euroopassa. Osapuolia kutsuttiin keskusvalloiksi ja ympärysvalloiksi. Keskusvaltoja olivat Saksa, Itävalta-Unkari ja Turkki. Ympärysvaltoja olivat Ranska, Britannia, Yhdysvallat ja Venäjä. Ympärysvallat voittivat.

Ensimmäisen maailmansodan seurauksena Euroopan suuret valtiot hajosivat. Monet Venäjän, Turkin ja Itävalta-Unkarin osat itsenäistyivät. Suomikin itsenäistyi vuonna 1917 ensimmäisen maailmansodan aikana. Tuolloin sota oli heikentänyt Venäjää. Suomelle tarjoutui mahdollisuus itsenäistyä.

Lähde STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)