Ruotsin viranomaiset ja poliisi yrittävät löytää keinoja, joilla väkivalta saadaan loppumaan. Pelkästään syyskuussa väkivaltaisuuksissa kuoli 12 ihmistä. Yksi ihminen kuoli räjähdyksessä, muut ammuttiin. Ruotsissa on käytetty räjähteitä erilaisiin hyökkäyksiin tänä vuonna yli 130 kertaa. Ruotsin poliisin mukaan iskujen tekijät ovat rikollisjengien jäseniä.
Ruotsin väkivallan taustalla on rikollisjengien taistelu. Jengit taistelevat esimerkiksi siitä, kuka hallitsee huumekauppaa. Ruotsin poliisi on erityisen huolestunut siitä, että rikollisjengeissä on mukana alaikäisiä lapsia. Lapset joutuvat tekemään jengeissä raakoja väkivaltarikoksia. Lapsia on myös kuollut väkivaltaisuuksissa. Monet rikollisjengien jäsenet ovat perheistä, jotka ovat maahanmuuttajia.
Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson sanoi viime viikolla, että Ruotsin maahanmuuttopolitiikka on epäonnistunut. Kristerssonin mukaan Ruotsin lakeja pitää kiristää. Ruotsin entinen pääministeri Magdalena Andersson ehdotti, että Ruotsi kutsuu armeijan poliisin tueksi. Ruotsidemokraattien puheenjohtaja Richard Jomshof ehdotti, että Ruotsissa otetan käyttöön ulkonaliikkumiskielto. Jomshof halusi myös alentaa oikeudellisen vastuun ikärajaa rikoksi kolmeentoista vuoteen. Ikäraja on nyt 15 vuotta.

