
Kaarle Kustaasta tuli Ruotsin kuningas 15. syyskuuta 1973. Kaarle Kustaa oli silloin 27-vuotias. Kaarle Kustaa on hallinnut Ruotsia 50 vuotta.
Kuningasta juhlittiin Ruotsissa viime viikonloppuna. Juhlat järjestettiin Tukholman kuninkaanlinnassa. Juhliin osallistuivat myös Suomen presidentti Sauli Niinistö ja puoliso, tohtori Jenni Haukio.
Suomella on erityinen suhde Ruotsiin. Ruotsi on Suomen läntinen naapurimaa. Suomi oli osa Ruotsin kuningaskuntaa 600 vuoden ajan. Ruotsin vallan aika päättyi Suomessa vuonna 1809.
Kuningas Kaarle Kustaalla ja kuningatar Silvialla on lämpimät suhteet Suomeen. Nuori Kuningas Kaarle Kustaa piti Urho Kekkosta isähahmona. Urho Kekkonen oli Suomen presidentti 1956–1982. Kruununprinsessa Victoria ja prinssi Daniel vierailevat Suomessa tällä viikolla.
