Perinteiset suuret puolueet hävisivät vaalit. Sosiaalidemokraatit saivat edelleen eniten ääniä. Puolue menetti samaan aikaan paljon äänestäjiä. Puolue sai 28,5 prosenttia äänistä. Ruotsin maltillinen kokoomus sai 19,8 prosenttia äänistä. Sosiaali- demokraatit ja kokoomus ovat perinteisiä valtapuolueita.
Vaikeat hallitusneuvottelut
Ruotsin hallitusneuvotteluista tulee vaikeat. Yksikään muu puolue ei halua tehdä yhteistyötä ruotsidemokraattien kanssa. Ruotsidemokraatit on nyt Ruotsin kolmanneksi suurin puolue. Se sai 17,6 prosenttia äänistä. Ruotsidemokraateilla on nyt paljon valtaa.
Ruotsidemokraatit eivät halua maahanmuuttajia Ruotsiin. Maahanmuutto oli tärkeä teema Ruotsin vaaleissa. Muita tärkeitä teemoja olivat Ruotsin sotilaallinen puolustuskyky ja terveyspalvelujen takaaminen kaikille tasa-arvoisesti.
Ruotsin pääministeri Stefan Löfven haluaa jatkaa hallituksen johdossa. Löfven tarvitsee kuitenkin tukea myös oman hallituksensa ulkopuolelta.