Ruotsi nosti terrorismin uhka-arviota

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Henrik Montgomery
Uutinen julkaistu: 18.08.2023

Terrorismin uhka on kasvanut Ruotsissa. Ruotsin turvallisuuspoliisi eli Säpo nosti terrorismin uhan tasoa torstaina.

Säpo nosti torstaina terrorismin uhan tasoa Ruotsissa. Säpo nosti tasoa portaalta kolme portaalle neljä. Neljä on toiseksi korkein terrorismin uhan taso. Korkein uhkataso on viisi.

Turvallisuuspoliisi Säpon mukaan ääri-islamistiset terroristit voivat tehdä terrori-iskun Ruotsiin. Terroriristijärjestö al-Qaida uhkasi viime viikonloppuna Ruotsia. Ääri-islamistiset järjestöt ovat uhanneet myös Tanskaa.

Ruotsissa ja Tanskassa on ollut tänä vuonna monia mielenosoituksia, joissa on poltettu ja tuhottu Koraaneja. Koraani on muslimien pyhä kirja. Ruotsin suurlähetystöjä on myös uhkailtu joissakin Lähi-idän maissa.

Britannian ulkoministeriö varoitti jo viime sunnuntaina terrori-iskun uhasta Ruotsissa. Britannia varoitti omia kansalaisiaan, jotka aikovat matkustaa Ruotsiin.

Suomen turvallisuuspolisiin eli Supon mukaan terrorismin uhka ei ole muuttunut Suomessa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)