Ruotsi kehittää julkista terveydenhoitoa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 21.10.2015

Ruotsi aikoo muuttaa terveydenhoidon järjestelmäänsä. Ruotsissa uskotaan toimivaan julkiseen järjestelmään.

Työterveyspalveluita Ruotsissa ei käytetä. Ruotsissa potilas voi valita julkisen tai yksityisen terveyspalvelun. Järjestelmä toimii suurissa kaupungeissa hyvin. Syrjäseuduilla palveluja ei ole.

– Ruotsissa suurin osa terveydenhoidon menoista kustannetaan verovaroilla. Osuus on suurempi kuin Suomessa. Työssäkäyvät käyttävät yleensä julkisia palveluita. Työterveyshuoltoa meillä ei ole. Suurilla yrityksillä voi olla omia lääkäreitä ja hoitajia, Gabriel Wikström sanoo. Hän on Ruotsin terveysministeri.

Myös Ruotsissa on lääkäripulaa kuten Suomessa. Lääkäripulasta kärsivät seudut maksavat suuria summia yrityksille, jotka palkkaavat väliaikaisia lääkäreitä hoitamaan ihmisiä. Nämä hoitosuhteet ovat yleensä lyhyitä ja tulevat kalliiksi.

– Terveydenhoitoa uudistetaan Ruotsissa. Suunnitelma on valmis vuoden 2017 alussa. Meillä ei ole pulaa lääkäreistä ja sairaanhoitajista suurissa kaupungeissa. Heidän työaikansa kuitenkin kuluu liiaksi muissa töissä, eikä potilaille jää aikaa, Wikström sanoo.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste