Ranskassa on keväällä presidentinvaalit

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.03.2022

Ranskassa järjestetään presidentinvaalit tänä keväänä. Ranskan nykyinen presidentti Emmanuel Macron on vaalien ennakkosuosikki.

Ranskan presidentinvaalit järjestetään huhtikuussa. Vaaleissa valitaan presidentti viideksi vuodeksi eli vuoteen 2027 saakka.

Vaalista tulee tiukka. Ranskan nykyinen presidentti Emmanuel Macron on kuitenkin selkeä ennakkosuosikki.

Macronin mielestä Euroopan unionin eli EU-maiden kannattaa tehdä laajaa yhteistyötä. Macronia äänestävät sellaiset ihmiset, jotka kannattavat Euroopan unionia. Macron on tehnyt paljon töitä, jotta Ranska olisi näkyvä maa EU:ssa. Ranska on kesäkuun loppuun saakka EU:n puheenjohtaja.

Oikeisto ja vasemmisto kisaavat

Emmanuel Macronin kovimmat vastaehdokkaat ovat Tasavaltalaiset-puolueen Valérie Pécresse ja vasemmiston ehdokas Anne Hidalgo. Hidalgo on Pariisin pormestari.

Myös äärioikeistolaiset Marine Le Pen ja Eric Zemmour voivat saada vaaleissa paljon ääniä. Molemmat vastustavat Euroopan unionia. Heidän mielestään Ranskan pitää voida päättää omista asioistaan itsenäisesti. Monet äärioikeistolaiset haluavat, että Ranska eroaa EU:sta.

Ennakkokyselyiden mukaan suosituimmat ehdokkaat vaalissa ovat Macron ja Pécresse.

Macron jakaa mielipiteitä

Kaikki ranskalaiset eivät pidä Emmanuel Macronista. Monien mielestä hänen ei pitäisi jatkaa presidenttinä.

Emmanuel Macron on joillekin ranskalaisille liian kaupunkilainen ja ehkä liian hieno henkilö. Joidenkin mielestä Macron on myös liian oikeistolainen.

Monet ajattelevat myös niin, että Macron on lopulta paljon parempi vaihtoehto kuin äärioikeiston edustaja.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste