Ranskan viinisato kärsii kylmyydestä

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.05.2021

Ranskan tämän vuoden viinisato saattaa jäädä tavallista pienemmäksi. Syynä on kylmä kevät.

Ranskassa oli huhtikuussa tavallista kylmempää. Takatalvi iski myös viinitarhoihin. Öisin oli jopa pakkasta. Näin kylmä sää ei ole tavallinen Ranskassa. Ennen huhtikuun pakkasia Ranskassa ehti olla jo hyvin lämmin sää. Herkät viiniköynnökset kärsivät kylmästä säästä. Tästä syystä sato voi jäädä pieneksi.

Ranskan hallitus on luvannut jo yli miljardi euroa tukea viinin- viljelijöille. Viininkasvattajien mukaan tappiot nousevat kuitenkin jopa kahteen miljardiin euroon. Viini on tärkeä vientituote Ranskalle.

Lähde Yle

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Ranskan viinisato kärsii kylmyydestä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste