Pitkä, kapea, rapeakuorinen ja pehmeäsisuksinen patonki on osa ranskalaista elämäntapaa.
Ranskassa leivotaan joka vuosi yli kuusi miljardia patonkia. Monet ranskalaiset pitävät patonkia jokaiseen päivään kuuluvana elämäntapana. Ranskalaiset kuljettavat patongit leipomosta kotiin mielellään kainalossa.
Patongin historia ei ole varma. Joidenkin tietojen mukaan Ranskassa leivottiin patonkeja jo 1700-luvulla. Toisten tietojen mukaan patonki yleistyi 1800-luvulla. Patonki (ranskaksi baguette) oli aluksi rikkaiden ihmisten herkku. Koko kansan patonki siitä tuli vasta 1960-luvulla tai 1970-luvulla.
Unescon luetteloon kuuluu 600 erilaista perinnettä yli 130 maasta. Suomalainen sauna ja saunominen pääsivät luetteloon vuonna 2020.
Unesco on Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö.

Minä on ranskalainen. Varma että patonki on tärkeä ranskalaisille; yleensä leipo on tärkeä. Leipo avaa ruokahalua eitysesti kun leipo on kultainen!