Patonki kulttuuriperinnön luetteloon

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 02.12.2022

Ranskalainen patonki on hyväksytty Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon.

Pitkä, kapea, rapeakuorinen ja pehmeäsisuksinen patonki on osa ranskalaista elämäntapaa.

Ranskassa leivotaan joka vuosi yli kuusi miljardia patonkia. Monet ranskalaiset pitävät patonkia jokaiseen päivään kuuluvana elämäntapana. Ranskalaiset kuljettavat patongit leipomosta kotiin mielellään kainalossa.

Patongin historia ei ole varma. Joidenkin tietojen mukaan Ranskassa leivottiin patonkeja jo 1700-luvulla. Toisten tietojen mukaan patonki yleistyi 1800-luvulla. Patonki (ranskaksi baguette) oli aluksi rikkaiden ihmisten herkku. Koko kansan patonki siitä tuli vasta 1960-luvulla tai 1970-luvulla.

Unescon luetteloon kuuluu 600 erilaista perinnettä yli 130 maasta. Suomalainen sauna ja saunominen pääsivät luetteloon vuonna 2020.

Unesco on Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron piteli patonkia 30. marraskuuta. Macron kuvattiin Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washingtonissa Ranskan suurlähetystön vastaanotolla.

Yksi kommentti artikkeliin ”Patonki kulttuuriperinnön luetteloon”

  1. Minä on ranskalainen. Varma että patonki on tärkeä ranskalaisille; yleensä leipo on tärkeä. Leipo avaa ruokahalua eitysesti kun leipo on kultainen!

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)