Puola rakentaa rajamuuria

Teksti: Petri Kiuttu, Markku Juusola, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.12.2021

Puola rakentaa muuria Valko-Venäjän vastaiselle rajalle. Muuri on melkein 200 kilometriä pitkä. Muurin tarkoitus on estää siirtolaisten pääsy Puolaan.

Euroopan unionin eli EU:n ja Valko-Venäjän suhteet kiristyivät marraskuun alussa. Valko-Venäjältä alkoi silloin saapua paljon ihmisiä EU:n puolelle Puolaan. Siirtolaisia on saapunut lisäksi Baltian maihin Latviaan ja Liettuaan. Puola, Latvia ja Liettua ovat EU:n jäsenmaita.

Siirtolaiset tulevat enimmäkseen Lähi-idän maista. Länsimaat sanovat, että Valko-Venäjä tuo siirtolaisia Lähi-idästä. Sen jälkeen Valko-Venäjä yllyttää siirtolaisia menemään rajan yli Puolaan.

Valko-Venäjän ja Puolan rajalla on tuhansia siirtolaisia. He yrittävät päästä Puolaan ja sieltä edelleen Saksaan. Valko-Venäjä on valehdellut siirtolaisille, että he pääsevät Saksaan.

Puolan mukaan tilanne on vaarallinen koko EU:lle. EU sanoo, että Valko-Venäjä häiritsee tahallaan. Valko-Venäjä häiritsee EU-maita, koska ne ovat arvostelleet Valko-Venäjän huonoa ihmisoikeustilannetta ja presidentti Aljaksandr Lukašenkaa.

Siirtolaiset kärsivät

Puolan mukaan sen raja-alueilla on jopa 4 000 ihmistä. Ihmiset ovat jumissa kahden valtion välissä. Mukana on paljon pieniä lapsia ja naisia. Ihmisillä ei ole ruokaa eikä lämpimiä vaatteita. Raja-alueella on kylmä sää. Useita ihmisiä on paleltunut ja kuollut.

Monet asiantuntijat pelkäävät, että kriisi voi laajentua. EU-maat suunnittelevat lisää pakotteita Valko-Venäjälle.

Puolan ja Valko-Venäjän rajalla voi tapahtua väkivaltaisia yhteenottoja. Lisäksi Venäjä ja Valko-Venäjä ovat järjestäneet yhdessä sotaharjoituksia. EU:n mukaan vastuu asiassa on kuitenkin Valko-Venäjällä. Toisaalta tilanne saattaa helpottua. Turkki on sopinut, että se ei enää päästä siirtolaisia Valko-Venäjän lennoille.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste