Presidentti Macronin puolueelle murskavoitto Ranskassa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.06.2017

Ranskan presidentin Emmanuel Macronin Tasavalta liikkeessä -puolue on voittanut parlamenttivaalit. Macronin puolue on murskaavan ylivoimainen.

Macronin puolue sai parlamenttivaalien ensimmäisellä kierroksella melkein kolmanneksen kaikista äänistä. Parlamenttivaalien toinen kierros järjestetään ensi sunnuntaina.

Vaalit ovat erittäin tärkeät presidentti Macronille. Hän on ollut presidenttinä vasta kuukauden ajan. Macron haluaa uudistaa ranskalaista yhteiskuntaa ja politiikkaa. Hän tarvitsee siihen mahdollisimman voimakkaan tuen.

Ranskan toiseksi suurimmaksi puolueeksi nousivat maltillisen oikeiston tasavaltalaiset. Äärioikeistolainen Kansallinen rintama sai reilut 10 prosenttia äänistä.

Ranskalaisten äänestysinto oli laimea. Äänestysprosentti jäi hyvin alhaiseksi, noin 50 prosenttiin.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste